Toont alle 5 resultaten
Evert Thielen
op veel mensen
De kunst van de rivaliteit
Prachtig geschreven verhalen over de noodzakelijke strijd tussen bevriende kunstenaars
Picasso had Les Demoiselles d’Avignon niet geschilderd zonder de druk die Matisse uitoefende om het uiterste te behalen. Freud was zonder de vriendschap met Bacon in zijn beginstijl blijven hangen en was dan nooit de gargantueske vleeslijven gaan schilderen.
Manet en Degas. Picasso en Matisse. De Kooning en Pollock. Freud en Bacon. Al deze kunstenaars waren vrienden. De titel is De kunst van de rivaliteit, maar dit boek gaat net zozeer over intimiteit en openstaan voor invloed. Het gaat over vatbaarheid, de 'state of mind' die kunstenaars eigenlijk vooral aan het begin van hun carrière hebben. Op die momenten kijken ze naar elkaar en zijn ze nog op zoek naar hun stem, techniek en vorm. Die openheid heeft een beperkte houdbaarheid en die houdbaarheid is de kern van het betoog van Sebastian Smee. Het is een boek over verleiding, en op een bepaalde manier ook over scheiden en verraad.
Elk verhaal vertelt over de wegtrekkende beweging van de urgente aantrekkingskracht van de andere artiest; het vitale creatieve proces dat we 'het vinden van de vorm' noemen. De zoektocht naar onafhankelijkheid, naar het soort spirituele distinctie dat zich wapent tegen vergelijking en collegialiteit, is een natuurlijk deel van het formeren van een creatieve identiteit met werkelijke potentie. Het toont ook het zeer moderne verlangen om uniek, origineel, onnavolgbaar te zijn; om de eenzame grootsheid te behalen. Een meesterwerk over de meesterwerken van de grote artiesten van de 20e eeuw.
Sebastian Smee is kunstcriticus van The Boston Globe. Hij is geboren en getogen in Australië en woonde tussen 2000 en 2004 in Londen. Hij heeft eerder veel over Lucian Freud geschreven en zijn artikelen zijn verschenen in The Daily Telegraph, The Guardian en The Spectator. Smee heeft de Pulitzer Prize voor zijn recensentenwerk gewonnen.
10,- Aanbieding!
John Lennon
10,- Aanbieding!
Schrijven vanuit je hart
Sandberg
Sandberg - directeur en vormgever van Stedelijk Museum
Dit boek geeft een uitgebreid beeld van Sandberg als ontwerper van het Stedelijk Museum en laat daarnaast de doorslaggevende invloed zien die hij had op de modernisering van het museumgebouw. De oorlogstijd betekende een keerpunt in Sandbergs leven. Hij nam tijdens de Duitse bezetting actief deel aan het kunstenaarsverzet, en raakte daarbij overtuigd van de stimulerende en provocerende rol die kunstenaars in de samenleving kunnen spelen.
Na de bevrijding werd Sandberg (1897-1984) de nieuwe directeur van het Stedelijk Museum en werd het Stedelijk een levendig centrum voor moderne kunst, een ontmoetingsplaats, waar het publiek kennis kon nemen van eigentijdse kunst en vormgeving. Het ouderwetse gebouw kreeg een licht en uitnodigend interieur. Sandberg ging uit van de kunstenaars, maar zijn doel was het publiek. Hij was ervan overtuigd dat eigentijdse kunst betekenis had om de wereld om ons heen te kunnen begrijpen.
Het Stedelijk kreeg een nieuw elan in vorm en inhoud! Dit was te danken aan het talent, de visie en vasthoudendheid van slechts één man, Willem Sandberg. Achteraf kunnen wij spreken van de Era-Sandberg.
Ad Petersen, de auteur en samensteller van dit boek, was lang aan het Stedelijk Museum verbonden, en met Sandberg bevriend.
- Sandberg is onlosmakelijk verbonden met het Stedelijk Museum als de stem van vernieuwing binnen het museale gebeuren
- Sandberg heeft een groot stempel gedrukt op de ontwikkeling van het Stedelijk
- Voor de liefhebbers van moderne kunst, graphic design en de geschiedenis van Nederlands meest bekende museum